Impresjonismen
Impresjonismen er en retning innenfor malerkunsten
som handlet om å fange et øyeblikkelige inntrykk av en naturopplevelse og
uttrykke dette ved rene og klare farger. Grått, svart og brunt ble utelukket,
og man tok heller i bruk komplementærfargene mot hverandre. Flere av malerne
valgte heller å blande fargene på lerretet i stedet for på paletten, og motivet
ble derfor mindre flytende. Dette gjorde de ved å klatte på flekker med farger
ved siden av hverandre rett på lerretet, noe som blir omtalt som flekktekningen. De atmosfæriske
stemningene fikk stor fokus, som sollys, solnedgang, damp, tåke osv.
Når det gjelder lyshetsgrader i impresjonistiske
malerier, forekommer det ofte en harmonisering, en utjevning i fargene.
Begrepet impresjonismen
ble først benyttet nedsettende av journalisten Louis Leroy i bladet Le Charivari etter den første utstillingen
1874, og har som utgangspunkt Claude Monets bilde Impression, soleil levant (Inntrykk av en soloppgang). Jeg ønker
derfor å se på et par av Monets kjente malerier.
Claude Monet

Vi skal se på to ulike malerier av Monet fra denne
tiden.
Morning
on the Seine near Giverny
Claude Monet malte 18 maleriet av dette motivet,
morgenen ved Siene.
Dette maleriet gir oss en følelse av at det er kald,
tidlig morgen. De blå, grønne og lilla tonene gir et kjølig inntrykk, og det
lyse skinnet i vannet viser at solen så vidt har begynt å stige opp på
himmelen. Det en ro og harmoni i bildet, og dette kommer blant annet av at
kvantitetskontrasten i lilla og gult harmoniserer. Det svakt grønne og blå i
trærne møtes av det rødoransje som en ramme rundt bildet. Komplementærfargene skaper
en harmoni i stemningen. Det er
brukt mye utblanding for å svekke kvaliteten og dermed også intensiteten i
fargene.
Brigde over a pond of water lilies
Monet bygget en liten trebru over en dam i sin egen
hage i Giverny, og malte også 18 malerier av dette motivet, samt med sine
veldig kjente vannliljer.
Vi ser her hvor opptatt han var av å hente frem de
friske fargene i naturen. Primærfargene er brukt mye i blandingen gul og blå
som danner et hav av ulike grønnfarger. Komplementærfargen rød er også brukt
for å skape harmoni i bildet. De lyse liljene og gjenspeilet av den blå
himmelen i vannet sier oss at det er dagslys. Han bruker mye komplementærfarger
mot hverandre, grønn mot rød, blått mot oransje og gult mot lilla i
vannliljene. Overvekten av grønnfargen skaper en litt kaldere tone i bildet,
men det varmes noe opp ved de gule og oransje trekkene. Det er en rolig og
svekket intensitet i fargene ved at de er utblandet med hverandre og hvit, slik
at kvaliteten i fargene blir mindre.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar