søndag 8. november 2015

Visuell kommunikasjon


Kompetansemål i visuell kommunikasjon
Jeg har valgt å ta utgangspunkt i kompetansemålene etter 10. Trinn innenfor visuell kommunikasjon. Her vektlegges praktisk skapende arbeid med todimensjonal form og digitale bildemedier. Sentrale emner i hovedområdet er form, farge, komposisjon, idéutvikling, problemløsning og symbolbehandling. Det er også fremhevet at visuelle virkemidler er en viktig del av visuell kommunikasjon i ulike medier. Læreplanen i kunst og håndverk setter følgene mål for hva elevene skal kunne etter opplæringen:
  • bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser
  • bruke ulike funksjoner i bildebehandlingsprogram
  •  tegne bildemanus, redigere og manipulere enkle digitale opptak og vurdere bruken a virkemidler
  • vurdere ulike budskap, etiske problemstillinger og visuell kvalitet i reklame, film, nettsteder og dataspill
  • stilisere motiver med utgangspunkt i egne skisser i arbeid med mønster, logo, skilt og piktogrammer
  • dokumentere eget arbeid i multimediepresentasjoner

                                                                                                                 (udir.no, 2015)
Kompetansemålene i forhold til arbeidet med bildebok
Å lese igjennom disse kompetansemålene gjør at en skulle tro de var laget etter oppgaven, da alle punktene er helt i trå med de ulike stegene jeg har vært igjennom i dette arbeidet. Innledningsvis måtte jeg lage bildemanus for arbeidet. Underveis har det vært mye redigering frem og tilbake for å få budskapet best mulig frem, hvor man også måtte ta hensyn til målgruppen. Da dette skal brukes som en applikasjon, har vi også fått mulighet til å foreslå ulike animasjoner og lydeffekter som virkemidler i fortellingen. Jeg har prøvd ut ulike verktøy og materialer for å finne det jeg syntes passet best i denne sammenheng, og landet på å tegne digitalt gjennom et bildebehandlingsprogram. Sluttresultatet ble konvertert over i PDF gjennom Power Point.
Arbeidet med digital kompetanse i kunst og håndverksfaget
Jeg må innrømme at å ha digital kompetanse i kunst- og håndverksfaget er langt med aktuelt og viktig enn jeg hadde trodd. Dette kan ha noe å gjøre med at vi jobbet svært litt med det digitale i dette faget også på ungdomsskolen. Dette skriver også Lepperød, Kallestad og Gilje (2013) i boken Kunst, håndverk, teknologi og design. Det skrives om den enorme utviklingen innenfor bruken av digitale medier hos dagens unge, at de på ulike måter fremstår som produsenter av visuelle medier og uttrykksformer og at ”kunst og håndverk derfor har blitt en viktig møteplass mellom digital mediekultur og skolens læringsprosesser – det er blitt et sted der elevene har mulighet til å lære om sin egen mediebruk gjennom learning by seeing and doing”. (Lepperød, Kallestad og Gilde. 2013, s.23).

Etter å ha arbeidet med bilderedigeringsprogram i en slik oppgave, ser jeg at dette er noe jeg helt klart vil ta i bruk med elevene. I en slik prosess blir det helt naturlig å starte ut ifra et bildemanus, tenke nøye igjennom hva man vil fokusere på, samt også både enklere mulighet for og behovet for å redigere underveis. Disse stegene utgjør en svært viktig arbeidsprosess for elevene. Ved de hjelpemidlene og verktøyene man også har i et slikt program, vil resultatet også bli noe elevene blir stolte av. Jeg tror at det å benytte seg av de unges store kunnskaper og interesser innenfor det digitale, vil i større grad bidra til elevenes interesse og godfølelse ved faget – man kan få gode sluttprodukter i kunst og håndverksfaget selv om man ikke i utgangspunktet er en supertegner – prøvd og erfart!

Kilder: 
Lepperød, J., Kallestad, T. & Gilje, Ø. (2013) Kunst, håndverk, teknologi og design. Bergen: Fagbokforlaget
Udanningsdirektiratet.no. (2015) Lærerplan i kunst og håndverk, kompetansemål etter 10. trinn. Hentet fra http://www.udir.no/kl06/KHV1-01/Kompetansemaal?arst=98844765&kmsn=-1654775316



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar