Kompetansemål i visuell
kommunikasjon
Jeg har valgt å ta utgangspunkt i kompetansemålene etter 10.
Trinn innenfor visuell kommunikasjon. Her vektlegges praktisk skapende arbeid
med todimensjonal form og digitale bildemedier. Sentrale emner i hovedområdet
er form, farge, komposisjon, idéutvikling, problemløsning og symbolbehandling.
Det er også fremhevet at visuelle virkemidler er en viktig del av visuell
kommunikasjon i ulike medier. Læreplanen i kunst og håndverk setter følgene mål
for hva elevene skal kunne etter opplæringen:
- bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser
- bruke ulike funksjoner i bildebehandlingsprogram
- tegne bildemanus, redigere og manipulere enkle digitale opptak og vurdere bruken a virkemidler
- vurdere ulike budskap, etiske problemstillinger og visuell kvalitet i reklame, film, nettsteder og dataspill
- stilisere motiver med utgangspunkt i egne skisser i arbeid med mønster, logo, skilt og piktogrammer
- dokumentere eget arbeid i multimediepresentasjoner
(udir.no, 2015)
Kompetansemålene
i forhold til arbeidet med bildebok
Å lese igjennom disse kompetansemålene
gjør at en skulle tro de var laget etter oppgaven, da alle punktene er helt i
trå med de ulike stegene jeg har vært igjennom i dette arbeidet. Innledningsvis
måtte jeg lage bildemanus for arbeidet. Underveis har det vært mye redigering
frem og tilbake for å få budskapet best mulig frem, hvor man også måtte ta
hensyn til målgruppen. Da dette skal brukes som en applikasjon, har vi også
fått mulighet til å foreslå ulike animasjoner og lydeffekter som virkemidler i
fortellingen. Jeg har prøvd ut ulike verktøy og materialer for å finne det jeg
syntes passet best i denne sammenheng, og landet på å tegne digitalt gjennom et
bildebehandlingsprogram. Sluttresultatet ble konvertert over i PDF gjennom
Power Point.
Arbeidet med digital kompetanse i kunst og håndverksfaget
Jeg må innrømme at å ha digital
kompetanse i kunst- og håndverksfaget er langt med aktuelt og viktig enn jeg
hadde trodd. Dette kan ha noe å gjøre med at vi jobbet svært litt med det
digitale i dette faget også på ungdomsskolen. Dette skriver også Lepperød,
Kallestad og Gilje (2013) i boken Kunst,
håndverk, teknologi og design. Det skrives om den enorme utviklingen
innenfor bruken av digitale medier hos dagens unge, at de på ulike måter
fremstår som produsenter av visuelle medier og uttrykksformer og at ”kunst og håndverk derfor har blitt en
viktig møteplass mellom digital mediekultur og skolens læringsprosesser – det
er blitt et sted der elevene har mulighet til å lære om sin egen mediebruk
gjennom learning by seeing and doing”. (Lepperød, Kallestad og Gilde. 2013,
s.23).
Etter å ha arbeidet med bilderedigeringsprogram
i en slik oppgave, ser jeg at dette er noe jeg helt klart vil ta i bruk med
elevene. I en slik prosess blir det helt naturlig å starte ut ifra et
bildemanus, tenke nøye igjennom hva man vil fokusere på, samt også både enklere
mulighet for og behovet for å redigere underveis. Disse stegene utgjør en svært
viktig arbeidsprosess for elevene. Ved de hjelpemidlene og verktøyene man også
har i et slikt program, vil resultatet også bli noe elevene blir stolte av. Jeg
tror at det å benytte seg av de unges store kunnskaper og interesser innenfor
det digitale, vil i større grad bidra til elevenes interesse og godfølelse ved
faget – man kan få gode sluttprodukter i kunst og håndverksfaget selv om man
ikke i utgangspunktet er en supertegner – prøvd og erfart!
Kilder:
Lepperød, J., Kallestad, T. & Gilje, Ø. (2013) Kunst, håndverk, teknologi og design. Bergen: Fagbokforlaget
Udanningsdirektiratet.no. (2015) Lærerplan i kunst og håndverk, kompetansemål etter 10. trinn. Hentet fra http://www.udir.no/kl06/KHV1-01/Kompetansemaal?arst=98844765&kmsn=-1654775316
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar